Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Minister Robert Habeck próbował zablokować europejski projekt satelity IRIS 2

#Habeck #KE #IRIS2 #satelita

Od ponad dwóch lat trwa w UE dyskusja o kształcie projektu systemu satelitarnego IRIS 2 (Infrastructure for Resilience, Interconnectivity and Security by Satellite), który ma być europejską odpowiedzią na zbudowany przez Elona Muska Starlink. System europejskich satelitów mógłby zostać wykorzystany m.in. jako infrastruktura do kierowania ruchem samochodów autonomicznych.

Pomysłodawca IRIS 2, komisarz ds. rynku wewnętrznego Thierry Breton zobowiązał się w styczniu 2024 r. do podpisania „największego kontraktu kosmicznego w historii UE”. Jednakże w momencie dopinania projektu niemiecki minister gospodarki Robert Habeck (Zieloni) napisał list do Komisji Europejskiej, w którym stwierdził, że projekt IRIS 2 jest zbyt kosztowny, że praca nie jest sprawiedliwie podzielona pomiędzy Francję i Niemcy oraz, że planowane usługi nie są wystarczająco zaawansowane, aby były warte poniesionych wydatków. Istotnie, budżet projektu jest o 40% wyższy od pierwotnie zakładanego. Ponadto Habeck zaproponował zawieszenie prac do czasu gruntownego przeanalizowania projektu IRIS 2.

Według Brukseli projekt IRIS 2 jest na tyle zaawansowany, że krajowe wysiłki mające na celu sterowanie zamówieniami na tak późnym etapie są skazane na niepowodzenie. Jak twierdzą urzędnicy z KE, „lobbing przemysłowy za pośrednictwem państwa członkowskiego nie ma żadnego wpływu na przebieg realizacji projektu”. Co więcej, określili oni naciski Habecka jako „bezpodstawne” i „czystą taktykę lobbingu”. Jednakże krytycy obecnej sytuacji wskazują na fakt, że IRIS 2 zbyt mocno służy francuskim interesom lotniczym i kosmicznym. Niezadowolenie ma wywoływać fakt, że KE chciała współpracować tylko z jednym konsorcjum. Minister Habeck dążył natomiast  do tego, by 30% środków zostało przeznaczone dla mniejszych i średnich firm. Jest to pokłosie faktu, że w Niemczech nie ma dużych firm zajmujących się przemysłem kosmicznym, a ta gałąź gospodarki została opanowana właśnie przez firmy średnie oraz start-upy. W ocenie dziennika „Handelsblatt” strona niemiecka dała się „wymanewrować Francji”. Projekt ma kosztować 25 mld euro na przestrzeni 15 lat. (P. Andrzejewski)

https://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/raumfahrt-streit-um-starlink-alternative-kosten-steigen-stark/100035051.html

https://www.handelsblatt.com/technik/forschung-innovation/raumfahrt-wie-frankreich-deutschland-bei-iris2-ausmanoevriert-hat-01/100013112.html

https://www.politico.eu/article/iris-2-eu-satellite-project-germany-delay/


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640